Автомобилните събори във Варна

Автомобилизмът във Варна се практикува още от 20-те години на XX век, когато при откриването на спортния сезон се организират автомобилни състезания до местността “Св. Константин”. По-късно, през 30-те години, след учредяването на Български автомобилен турингклуб, започват да се организират така наречените “автомобилни събори” (първообраз на съвременното рали). Първите два събора са във Варна през 1938 и 1939 г.

Състезанието е по подобие на рали „Монте Карло“ – на лъчев принцип. Стартът е в София, Пловдив, Плевен и Русе и лъчовете на четирите маршрута се събират на финала във Варна. Провежда се през месец август около датата на „Успение Богородично“ – празника на Варна. Дължината на маршрута е 550 км, като стартът в София е в 5:00 ч. сутринта. Във Варна пристигат на съдийската контрола в късния следобед. На другия ден състезанието продължава с упражнение за ловкост (майсторско управление) с дължина 125 м и за бързина от площад Мусала до кантона над с. Аксаково и обратно. Първият победител през 1938 г. е Димитър Соколов с BMW 319, а втори е варненецът Атанас Илчев с автомобил Интернационал.

Потопете се в атмосферата на Втория автомобилен събор във Варна, 19-21 август 1939 година, отразен подробно в списание “Автомобилизъм и туризъм”, бр. 63/64 същата година.

Димитър Соколов рекламира моторните масла Castrol

“На 19 август сутринта девет коли от София и една от Бургас очакваха знака за впускане в красивата борба върху 550 километра. Няколко минути преди стартирането в София състезател N 1 арх. Васил Василев с автомобил Опел катастрофира в града с трамвайна кола и поради сериозна повреда на мотора е принуден да се откаже от състезанието, което в негово лице изгуби един от най-интересните и упорити кандидати за първенство.

Няколко часа след започването на шосейната борба, недалеч от Карлово катастрофира и състезател N 6 инж. Георги Деянов с Мерцедес-Бенц, който също така излиза от строя.

Останалите коли преминават целия път в пълна изправност и покриват разстоянието преди определеното време. Посрещането на състезателите във Варна, въпреки дъждовния ден беше събрало хиляди посрещачи, които с нетърпение очакваха появата на първата кола.

Втори автомобилен събор, 1939 г. Инж. Петър Пипев по време на майсторско кормуване
Втори автомобилен събор, 1939 г. Инж. Петър Пипев по време на майсторско кормуване

Във втория съборен ден се състоя изпитанието в ловкост: тръгване при спрян мотор, състезателят на кормилото, при даден сигнал, запалва и изминава 125 м. напред, връща със заден ход половината от същия паркур, влиза и излиза от очертан с бутилки гараж и се връща на старта. Съобразно постиженията и опущенията съборната комисия, състояща се от: д-р С. Подбалкански, председател и членове: В. Бандев, Джон Золас и Ив. Михайлов определи следното класиране:

I-а категория (автомобили над 1500 куб. см)

1. Тодор Трънкаров с Олдсмобил, класиран с 341 точки – получава 6000 лева, купа и сервиз от представителството на Олдсмобил; 2. Ст. Чолаков и пор. Георгиев с Мерцедес-Бенц, класирани с 337 точки – получават 3000 лева и 5000 лв. награда “Комерциум”; 3. Атанас Атанасов с Форд, класиран с 335 точки – получава 2000 лева, купата Форд и 3000 лева награда от представителството на Форд-Алемит кар компани; 4. Инж. Петър Пипев с Аеро, класиран с 334 точки – получава 1000 лева.

II-а категория (автомобили до 1500 куб.см.)

1. Гочо Ив. Пенков с Опел, класиран с 336 точки – получава 6000 лева, наградата “Братя Габровски” (представителство на Опел) от 3000 лева и купата Американ кар ко, която купа печели втори път и съгласно правилника, спечелва я завинаги; 2. Д-р Георги Наумов с Айфел, класиран с 326 точки – получава 3000 лева; 3. Тодор Цаков с Опел, класиран с 319 точки – получава 2000 лева.

Предвиденото в правилника трето състезание се проведе по пътя Варна-Аксаково – отиване и връщане общо 28 км, резултатът от което е следният:

1. Атанас Атанасов с Форд, изминал разстоянието за 18 минути и 57 секунди – печели купата на Варненската община; 2. Тодор Трънкаров с Олдсмобил, изминал разстоянието за 19 минути и 41 секунди; 3. Д-р Георги Наумов с Айфел, изминал разстоянието за 25 минути и 4 секунди.

Вечерта на втория съборен ден в Малкото казино, недалеч от морския бряг, Варненският клон даде на участниците тържествен банкет, на който се раздадоха наградите. От името на клона, председателят д-р Подбалкански държа прочувствена реч, в която изтъкна значението на надбягванията и съборите за развитието на автомобилизма в страната.”

Споделете