Автомобилните събори във Варна
Автомобилизмът във Варна се практикува още от 20-те години на XX век, когато при откриването на спортния сезон се организират автомобилни състезания до местността “Св. Константин”. По-късно, през 30-те години, след учредяването на Български автомобилен турингклуб, започват да се организират така наречените “автомобилни събори” (първообраз на съвременното рали). Първите два събора са във Варна през 1938 и 1939 г.
Състезанието е по подобие на рали „Монте Карло“ – на лъчев принцип. Стартът е в София, Пловдив, Плевен и Русе и лъчовете на четирите маршрута се събират на финала във Варна. Провежда се през месец август около датата на „Успение Богородично“ – празника на Варна. Дължината на маршрута е 550 км, като стартът в София е в 5:00 ч. сутринта. Във Варна пристигат на съдийската контрола в късния следобед. На другия ден състезанието продължава с упражнение за ловкост (майсторско управление) с дължина 125 м и за бързина от площад Мусала до кантона над с. Аксаково и обратно. Първият победител през 1938 г. е Димитър Соколов с BMW 319, а втори е варненецът Атанас Илчев с автомобил Интернационал.
Потопете се в атмосферата на Втория автомобилен събор във Варна, 19-21 август 1939 година, отразен подробно в списание “Автомобилизъм и туризъм”, бр. 63/64 същата година.
“На 19 август сутринта девет коли от София и една от Бургас очакваха знака за впускане в красивата борба върху 550 километра. Няколко минути преди стартирането в София състезател N 1 арх. Васил Василев с автомобил Опел катастрофира в града с трамвайна кола и поради сериозна повреда на мотора е принуден да се откаже от състезанието, което в негово лице изгуби един от най-интересните и упорити кандидати за първенство.
Няколко часа след започването на шосейната борба, недалеч от Карлово катастрофира и състезател N 6 инж. Георги Деянов с Мерцедес-Бенц, който също така излиза от строя.
Останалите коли преминават целия път в пълна изправност и покриват разстоянието преди определеното време. Посрещането на състезателите във Варна, въпреки дъждовния ден беше събрало хиляди посрещачи, които с нетърпение очакваха появата на първата кола.
Във втория съборен ден се състоя изпитанието в ловкост: тръгване при спрян мотор, състезателят на кормилото, при даден сигнал, запалва и изминава 125 м. напред, връща със заден ход половината от същия паркур, влиза и излиза от очертан с бутилки гараж и се връща на старта. Съобразно постиженията и опущенията съборната комисия, състояща се от: д-р С. Подбалкански, председател и членове: В. Бандев, Джон Золас и Ив. Михайлов определи следното класиране:
I-а категория (автомобили над 1500 куб. см)
1. Тодор Трънкаров с Олдсмобил, класиран с 341 точки – получава 6000 лева, купа и сервиз от представителството на Олдсмобил; 2. Ст. Чолаков и пор. Георгиев с Мерцедес-Бенц, класирани с 337 точки – получават 3000 лева и 5000 лв. награда “Комерциум”; 3. Атанас Атанасов с Форд, класиран с 335 точки – получава 2000 лева, купата Форд и 3000 лева награда от представителството на Форд-Алемит кар компани; 4. Инж. Петър Пипев с Аеро, класиран с 334 точки – получава 1000 лева.
II-а категория (автомобили до 1500 куб.см.)
1. Гочо Ив. Пенков с Опел, класиран с 336 точки – получава 6000 лева, наградата “Братя Габровски” (представителство на Опел) от 3000 лева и купата Американ кар ко, която купа печели втори път и съгласно правилника, спечелва я завинаги; 2. Д-р Георги Наумов с Айфел, класиран с 326 точки – получава 3000 лева; 3. Тодор Цаков с Опел, класиран с 319 точки – получава 2000 лева.
Предвиденото в правилника трето състезание се проведе по пътя Варна-Аксаково – отиване и връщане общо 28 км, резултатът от което е следният:
1. Атанас Атанасов с Форд, изминал разстоянието за 18 минути и 57 секунди – печели купата на Варненската община; 2. Тодор Трънкаров с Олдсмобил, изминал разстоянието за 19 минути и 41 секунди; 3. Д-р Георги Наумов с Айфел, изминал разстоянието за 25 минути и 4 секунди.
Вечерта на втория съборен ден в Малкото казино, недалеч от морския бряг, Варненският клон даде на участниците тържествен банкет, на който се раздадоха наградите. От името на клона, председателят д-р Подбалкански държа прочувствена реч, в която изтъкна значението на надбягванията и съборите за развитието на автомобилизма в страната.”