За рекламата на алкохола в град Варна

Помните ли активната пропагандна борба с алкохолизма по време на социализма? Постановления, наредби, заповеди, десетдневки на трезвеността…
Попаднахме на интересна статия от 60-те години на XX в. с горното заглавие. И въпреки патоса и призивите за “мерки действени, ефикасни, трезви срещу пагубното влияние на алкохола”, статията съдържа ценна информация за заведенията по главната улица на Варна – бул. „Княз Борис I“ (бул. “Ленин” тогава). Предлагаме ви текста със съкращения:

Какво ли не прави алкохолът, този елексир на коварството! Червената отрова разбива семейства, покосява здравето на хората, води до тежки престъпления, до убийства! Алкохолът предрешава съдбата на малолетни, лишени от родителски контрол. Той кара водачи на превозни средства да “летят” с бясна скорост по пътищата, докато се претрепят или причинят смърт на други. И какво ли не прави още този елексир на коварството! Този зъл враг на човечеството!…

През 1956 г. Централният комитет прие специално постановление за засилване борбата срещу алкохолизма. В него между другото се казва: “… Да се спре продажбата на спиртни напитки в лавките, в районите на мините, индустриалните предприятия, казармите, болниците, в търговските предприятия, които се намират близо до учебни заведения, в будките, бозаджийниците и сладкарниците”.

Всичко това е хубаво. Но голяма част от него остава само на книга. Сякаш на пук на постановлението витрините на бозаджийниците, сладкарниците, на закусвалните и на павилионите разцъфтяха от реклами на алкохола.

Да тръгнем по главната улица на град Варна. Само от бозаджийница “Пчела” до Висшия институт за народно стопанство да огледаме витрините. Един километър е това разстояние, а на 27 места, от двете страни, погледът се спира на най-рекламирания артикул – бялата и червената отрова. А между впрочем, само на две места можете да си купите хляб. Но да не сме голословни.

В закусвалня “Москва” – алкохол. Сладкарницата в тази закусвалня е уредила витрина на спиртните напитки. До нея е магазинът за захарни изделия. И на неговите витрини се рекламирата вина, ракии… Само една стена отделя този магазин от пункт N 147 на “Разносна търговия”, където се продава наливно, и в бутилки. И тук е уредена крещяща реклама на толкова необходимия сякаш за гражданството артикул.

Да преминем на отсрещната страна на улицата. В бозаджийница “Пчела” – вина и ракии… До нея витрината на гастронома примамва с разнообразни напитки.

В сладкарница “Девети септември”, в трите магазина за захарни изделия, в сладкарница “Ялта” и “Малина”, в магазина за колбаси – навсякъде се продават спиртни напитки. Случва се в рибния магазин “Камчия” да няма риба, но вино и ракия винаги ще намерите. Не гледайте, че на входа на закусвалня “Добруджа” пише: “Милинки, кифли, бюреци, баници, масленки, гевреци”. Вътре ще намерите отрупани рафтове с бяла отрова, макар че една стена отделя помещението от витрина на алкохола.

Достатъчно е само да преминем напречната уличка, за да ни се натрапят отново спиртни питиета и то в магазина за плодове и зеленчуци. На две крачки от него има малко магазинче за полуготова храна, което е задръстено от бутилки с алкохол.

Но защо и в кулинарните магазини на нашия град се продава алкохол? Срещу посочения магазин е сладкарница “Балкан” с богат асортимент от спиртни напитки. Малко по-нагоре е пункт 117 на ГТП “Здрава храна”. Съвсем малко е помещението, в което се продават закуски, но за алкохола са отделени пет рафта – бутилка до бутилка. На няколко крачки от него е ресторант “Нектар”. Човек недоумява защо и от двете страни на входа му се продават спиртни напитки. Минете по-нагоре – в магазин N 13 или в другия – на самообслужване – навсякъде ще се срещнете с течната отрова. Само в книжарниците по тази улица не се продава елексирът на коварството.

Разбира се, рекламите са различни и по форма и съдържание, но призивът е един и същ: “Пийте алкохол!” Малко ли е това – на 298 места във Варна се продава алкохол за домовете, а на други 77 места се консумира бялата и червената отрова. Нима печалбата от спиртни напитки е най-важната задача на търговските организации? Здравето и животът на хората трябва да стоят над всички планове. Социалистическото общество изисква трезви труженици. А само такива хора могат да създадат още по-трезво поколение, годно за комунистическото общество.